W jaki sposób zmienić nawyki żywnieniowe

W jaki sposób zmienić nawyki żywieniowe ?

Zmiana nawyków żywieniowych to nie lada wyzwanie, szczególnie gdy ktoś nie przepada za wielkimi zmianami, a chciałby aby zdrowe odżywianie weszło w krew na lata. Jak wiesz wszystkie zmiany to pierwsze myśli w twojej głowie. Ale co zrobić aby myśli stały się rzeczywistością? Jak zmienić swoje nastawienie? I co zrobić aby nasza wielka przemiana nie skończyła się w pierwszy weekend ?

owoce

  • Zacznij od wyznaczenia długoterminowego celu. Zapisz je i ustal kroki jakie musisz wykonać.
  • Nie zapomnij o celach krótko terminowych np. miesiąc ( postaraj się nie przesadzać metoda małych kroków sprawdzi się lepiej i nie poczujesz przytłoczenia, że jeszcze tak wiele musisz zrobić.

Pamiętaj ! Nic nie dzieje się za pomocą magicznej różdżki. Każda dieta nawet jeśli jest niezdrowa to systematyczność, regularność i powtarzalność. Jeśli myślisz o zmianach w diecie np. z powodu nadwagi to właśnie zrobiłeś krok do przodu, ponieważ jesteś świadom tego, że robisz coś nie tak.

Zdrowy tryb życia wcale nie musi być nudny

Zazwyczaj zdrowy tryb życia kojarzy nam się z liczeniem kalorii ciągłym pilnowaniem tego co jemy,  najprościej mówiąc same wyrzeczenia. Twoja dieta wcale nie musi oznaczać nieprzyjemnych głodówek.

Zmiana stylu odżywiania wymaga cierpliwości, stateczności i konsekwencji, a zdrowa dieta to tak naprawdę zbilansowane połączenie wielu produktów z różnych grup, ale oczywiście w odpowiedniej ilości i w adekwatnych proporcjach.

Głód, czy pragnienie? 

Bardzo często uczucie pragnienia mylone jest z głodem . Zastanawiasz się, dlaczego nigdy nie udało Ci się zmienić nawyków żywieniowych, a jadłeś więcej niż powinieneś? Każda dodatkowa przekąska, która łamie Twoją siłę woli, może być powodem, dla którego zrezygnujesz z celu. A może po prostu byłeś spragniony? Następnym razem, gdy będziesz chciał coś przekąsić, wypij szklankę wody i zastanów się dwa razy, czy przekąska jest tym, czego naprawdę potrzebujesz.

Jedz regularnie

Twój organizm łatwo się przystosowuje do nowych warunków. Jeśli po jedzenie sięgasz dopiero wtedy kiedy masz uczucie silnego głodu, to wielki błąd! Wówczas wtedy dochodzi do magazynowania składników odżywczych w formie tkanki tłuszczowej w ten sposób organizm broni się przed głodówką i robi „zapasy energii na później” abyś miał siłę funkcjonować.  W trakcie posiłku nie jedz w pośpiechu, spożywając wolniej jesteś wstanie określić pierwsze zaspokojenie głodu. Układ trawienny będzie Ci wdzięczny – wtedy też należy przestać jeść i nie przejadać się.

Śniadanie najważniejszym posiłkiem dnia

Zapewne pamiętasz kiedy rodzice mówili „zjedz śniadanie” zaniechanie śniadania powoduje spadek poziomu glukozy we krwi co w konsekwencji powoduje zmniejszenie twojej wydajności i osłabienia. Głodny i zdenerwowany chętniej sięgniesz po przekąski, chipsy, fast food, aby jak najszybciej zaspokoić głód. Również pod koniec dnia może dopaść cię wilczy apetyt.

Planuj swoje posiłki

Najczęstszym błędem popełnianym przy zmianie nawyków żywieniowych jest brak kontroli nad zmianą. Planuj posiłki tak, aby nie myśleć o tym, co jeść w ciągu dnia. Możesz przygotować menu na cały tydzień i zrobić listę zakupów, to też pomoże Ci nie kupować zbędnych produktów . Prowadź dziennik żywności, aby później znaleźć błędy żywieniowe.  Zapisywanie swoich działań pomoże ci zachować spokój i utrzymać nerwy w ryzach.

Ile posiłków dziennie powinniśmy jeść ?

Zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania przyjmuje się od 4 do 5 posiłków. Mała przekąska w postaci jabłka czy kromki pieczywa również się w to wlicza. Najbardziej pożywne powinno być śniadanie, a kolacja lekkostrawna nie obciążająca organizmu, tutaj znakomicie sprawdzą się zupy krem. Kolacje spożywamy nie więcej niż 2 godziny przed snem.

Ograniczaj cukier

Kropla drąży skałę, cukier działa jak narkotyk i również bardzo szybko można się od niego uzależnić. Jeśli dotychczas spożywałeś spore ilości cukru, nie odstawiaj wszystkiego nagle rób to stopniowo, w przeciwnym razie już w drugim dniu mogą pojawić się silne bóle głowy i odczucie zaćmienia umysłu. Normalne też będzie zniecierpliwienie i ogromne problemy z koncentracją. I znów metodą małych kroków łatwiej będzie osiągnąć cel. Biały cukier zamień na zdrowszy erytrytol, czytaj składy produktów których kupujesz w pieczywie również znajdziemy nie pożądane składniki, pamiętaj, że owoce to również źródło cukrów np. dojrzałe banany zamień na te bardziej zielone niedojrzałe.

Pij dużo wody

Szacuje się, że dorosłe osoby powinny w ciągu dnia wypijać około 1,5 – 2,5 litra wody dziennie, W celu umożliwienia naszemu organizmowi w pełni poprawnego funkcjonowania uzupełniaj systematycznie wodę, którą tracimy w czasie wielu procesów np. poprzez układ moczowy. Utrata nawet 3% wody w organizmie, może dawać się we znaki poprzez zawroty głowy, bóle głowy, a także rozdrażnienie i uczucie zmęczenia. Na spore utraty wody jesteśmy narażeni w momencie wzmożonego wysiłku fizycznego, jak również podczas gorących dni.

Zasada 80/20

Zasada 80/20 oznacza, że ​​przez około 80% czasu prowadzisz zdrowy tryb życia. Przez resztę 20% czasu jesz tak, jak kiedyś. Ta zasada jest idealna na rozpoczęcie przygody ze zdrowym odżywianiem. Dlatego warto potraktować to poważnie, jeśli chcemy zastosować dobre nawyki.

Naturalne i organiczne owoce i warzywa

Pochodzenie produktów z ekologicznych upraw zapewnia brak ingerencji pestycydów czy konserwantów w trakcie ich dojrzewania. Jak wiadomo, są to produkty droższe ale ich jakość przemawia na korzyść. W naszej diecie niejednokrotnie brakuje owoców i warzyw, a szacuje się, że powinny one znajdować się w naszym jadłospisie w ilości nie mniejszej niż 300g dziennie. Pomaga to w zachowaniu zasadowo-kwasowej równowagi organizmu. Częściej wybieraj surowe warzywa, stosuj zdrowsze techniki gotowania takie jak gotowanie na parze czy duszenie jeśli smażysz używaj z minimalnej ilości oleju. Każda obróbka cieplna doprowadza do utraty witamin i minerałów które ostatecznie zostają w wodzie.

Unikaj produktów przetworzonych

Fast-food, zupki błyskawiczne owszem może i jest szybszym rozwiązaniem niż gotowanie, ale z pewnością można to zachowanie podciągnąć pod złe nawyki żywieniowe. Produkty te zawierają wiele wzmacniaczy smaku i zapachu, konserwantów, soli i tłuszczów. Przetworzone produkty nie są w stanie zapewnić nam składników odżywczych, których potrzebujemy. Jeśli chcesz się zdrowo odżywiać, jak już wspomniano w artykule planuj swoje menu to pozwoli uniknąć takich „występków” również w naszym sklepie znajdziesz gotowe dania które są w pełni naturalne i pozbawione szkodliwych substancji. Proponujemy również np. eko zamienniki tradycyjnych substancji słodzących. Znajdują się tu także ekologiczne suplementy diety, które mogą być dodatkiem do zbilansowanego jadłospisu. Dzięki nim szybciej uzupełnisz niedobory witamin czy minerałów.

Ostatnia rada to… zachować spokój. Jeśli coś nie wyjdzie, to w porządku. Próbuj dalej i nie poddawaj się. Nie stresuj się, wyśpij się i zrelaksuj. Następnie wstań następnego dnia i ponownie włącz się do gry! Baw się kuchnią i urozmaicaj swoje posiłki.

 

Dodaj komentarz